چند پیشنهاد برای موفقیت در عکاسی معماری

HIRSHORN-MUSEUM-BW-1000PX-500x372

چند پیشنهاد برای موفقیت در عکاسی معماری

 

مالکان هتل‌ها و خانه‌های نوساز، مشتریان همیشگی عکاسان صنعتی و تبلیغاتی هستند. با استفاده از اصول تصویربرداری بنا و فضای داخلی، می‌توان درآمد مناسبی از عکاسی معماری کسب کرد.

یکی از حوزه‌های پردرآمد و نسبتا کم‌دردسر عکاسی صنعتی، ژانر معماری و ساختمان است. برای  این موضوع، معمولا نیازی به نورپردازی با فلاش نیست و البته با تجهیزات ارزان‌قیمت هم می‌توان کسب درآمد کرد.

  • تجهیزات مورد نیاز عکاس صنعتی

مسلما با دوربین‌های گران‌قیمت مخصوص عکاسان حرفه‌ای و لنزها اولتراواید، می‌توان کیفیت عکس‌های معماری را افزایش داد؛ اما در این ژانر، مجبور به صرف هزینه‌های سنگین نیستید.

یک دوربین دیجیتال همراه لنز واید که فاصله کانونی 35 میلی‌متر یا کمتر را پوشش دهد، حداقل نیاز شما برای شروع عکاسی معماری را پاسخ می‌دهند. پیشنهاد ما، استفاده از دوربین فول فریم با لنز اولترا واید میان‌رده، مثل 16-35 میلی‌متر است.

دوربین فول فریم با لنز اولترا واید

 

به‌تازگی مطلبی راجع به تفاوت حسگرهای فول فریم و کراپ در سایت منتشر کرده‌ایم که اهمیت دوربین‌های فول فریم در عکاسی معماری را ثابت می‌کند. دوربین‌های مجهز به حسگر کوچک (کراپ سنسور) در مقایسه با مدل فول فریم که لنز مشابه داشته باشد، تصویر با زاویه دید محدود یا اصطلاحا زوم ارائه می‌کنند که مناسب عکاسی معماری نیست. چنانچه دوربین فول فریم در اختیار ندارید، حتما لنز واید یا اولترا واید (با محدوده فوکال در حدود 16 تا 24 میلی‌متر) تهیه کنید.

سه پایه در عکاسی معماری، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. عکاسان حرفه‌ای در این ژانر، معمولا از سه‌پایه‌های بزرگ و سنگین استفاده می‌کنند تا کوچک‌ترین لرزش‌ها، رفع شوند. حتی برای مبتدی‌ها هم، داشتن یک سه‌پایه سبک و ارزان‌قیمت، بسیار بهتر از عکاسی با دوربین روی دست است.

  • انتخاب زاویه دید مناسب

برای موفقیت در عکاسی معماری، شناخت صحیح پرسپکتیو و ترکیب‌بندی لازم است. کسب مهارت در این موارد، نیازمند مطالعه و تمرین برای عکاسان مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای است تا به محض حضور در محل، درک درستی از کادربندی و جاگذاری دوربین را متوجه شوند. هرچند که آموزش ترکیب‌بندی در عکاسی معماری، نیازمند مقالات متنوع و طولانی است، در ادامه به چند تکنیک ساده برای این منظور اشاره می‌کنیم که البته، پیشنهادهایی کلی و کاملا تجربی هستند.

پس از نصب دوربین روی سه‌پایه، آن‌را کاملا افقی و موازی با زمین تنظیم کنید. عکاسی با دوربین سربالا یا سرپایین، معمولا نتیجه خوبی نخواهد داشت و کارفرما را جذب نخواهد کرد.

 

 

 

عکاسی معماری داخلی

از زوایای مختلف عکس بگیرید تا بعدا، حق انتخاب برای کارفرما فراهم شود. البته ثبت ده‌ها عکس از یک محل، عملی غیرحرفه‌ای است. پس حتما قبل از مراجعه به کارفرما و ارسال تصاویر برای بازدید اولیه، بهترین‌ها را جدا کنید.

ارتفاع دوربین را در فاصله‌ای حدود ۱/۵ تا ۱/۸متر تا زمین تنظیم کنید. این تکنیک، زاویه دید شبیه به قد یک انسان را در عکس فراهم خواهد کرد و نسبت به حالتی که دوربین نزدیک به زمین یا بسیار بالاتر باشد، حس بهتری به بیننده می‌دهد.

در معماری داخلی از ایستادن در وسط ساختمان و عکاسی به‌صورت کاملا متقارن خودداری کنید. در فضاهای بسته داخل بنا، معمولا می‌توان با نزدیک کردن دوربین به دیوار کناری و حفظ زاویه دوربین در راستای افق، تصاویری ثبت کرد که محیط را بزرگ و چشم‌گیر نشان می‌دهند.

  • تکنیک عکاسی HDR  

با کمی جستجو در اینترنت، می‌توانید آموزش‌های متنوعی راجع به HDR و سبک‌های آن بیاموزید. در آینده نزدیک، مطالبی مرتبط با HDR و کاربرد آن در عکاسی معماری، از همین سایت به شما ارائه خواهد شد. کسب مهارت در عکاسی HDR، به شما کمک می‌کند تا عکاسی ساختمان را با حالتی یک‌دست و هماهنگ از نظر نوری و رنگی، انجام دهید.

احتمالا در اولین تلاش برای عکاسی از یک ساختمان با چراغ‌های متعدد متوجه شده‌اید که منابع نور، پس از ثبت یک عکس در حالت تنظیمات اتوماتیک دوربین، بسیار روشن و خیره‌کننده دیده می‌شوند. چنین حالتی، مسلما نتیجه مطلوب شما و کارفرما در یک پروژه عکاسی معماری نیست. چنین شرایطی، یکی از دلایل محبوبیت HDR در بین عکاسان حرفه‌ای است

به‌طور خلاصه برای ثبت عکس با تکنیک HDR، ابتدا باید دوربین روی حالت تنظیمات دستی (M)  قرار گیرد. بعد از رسیدن به زاویه دید مناسب و فوکس دستی (غیراتوماتیک)، 3 تا 5 عکس با سرعت شاترهای متفاوت گرفته می‌شود تا تصاویری با نوردهی‌های متنوع داشته باشیم. در مرحله بعد باید این عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص HDR، مثل فوتوشاپ، HDR Efex Pro یا فوتوماتیکس، به یک عکس تبدیل شوند.

  • عکاسی پانورامیک

برخلاف انتظار، تسلط بر عکاسی پانورامیک و تهیه تصاویر با زاویه دید بیش از 180 درجه، همیشه مورد توجه مالکان هتل‌ها و ساختمان‌ها نیست. جالب‌تر اینکه، عکاسی پانورامیک در مقایسه با دیگر تکنیک‌های تصویربرداری معماری مثل HDR، مشکل‌تر و پرریسک‌تر است؛ چراکه احتمال خطا دارد و معمولا با یک دوربین و سه پایه ساده، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

 

panoramic hdr interior پانورامیک

 

توصیه می‌شود برای موفقیت در عکاسی پانورامیک، هد (سر سه‌پایه) مخصوص تهیه کنید. البته بعد از صرف هزینه و خرید هد هم، باید جاگذاری دوربین و تنظیمات آن‌ روی سه پایه را به درستی انجام دهید تا ترکیب عکس‌ها پس از ثبت تصاویر، با مشکل مواجه نشود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، ابتدا به کسب مهارت در عکاسی HDR و دیگر تکنیک‌های مرتبط با عکاسی معماری بپردازید.

 

Leave your thought here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0