چرا کیفیت زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبرید متفاوت است؟

1e8881d2328ec855c3ae7db75c20ba31

چرا کیفیت زوم اپتیکال، دیجیتال و هیبرید متفاوت است؟

حتی در بهترین دوربین‌های مدرن هم، زوم دیجیتال نمی‌تواند کیفیت معادل زوم ایپتیکال داشته باشد. به همین دلیل، عکاسان حرفه‌ای از لنزهای گران‌قیمت و برش عکس برای افزایش بزرگ‌نمایی تصویر استفاده می‌کنند.

اگر سابقه‌ی عکاسی با موبایل داشته باشید، حتما متوجه کاهش کیفیت تصویر، هنگام استفاده از زوم دیجیتال شده‌اید. چنین شرایطی، حتی در جدیدترین گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های عکاسی خانگی هم وجود دارد. از سویی دیگر، وقتی زوم اپتیکال (با جابه‌جایی المان‌های داخل لنز) وارد عمل شود، تغییر چندانی در کیفیت عکس اتفاق نمی‌افتد. البته نباید فراموش کنیم که، فناوری زوم دیجیتال در سال‌های اخیر، بسیار بهتر از گذشته ارتقاء یافته است.

زوم اپتیکال چیست؟

اصطلاح “زوم” به معنی تغییر بزرگ‌نمایی تصویر نسبت به سوژه، غالبا توسط عکاسان تازه‌کار و آماتور استفاده می‌شود. به همین دلیل، دوربین‌های خانگی که لنز غیرقابل تعویض دارند، برای تفهیم میزان بزرگ‌نمایی اپتیکال به مخاطب، عددی با ضریب X را استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که چنین اطلاعاتی برای یک عکاس حرفه‌ای، گویا نیست.

 

مقایسه زوم اپتیکال و دیجیتال

 

فرض کنید دوربینی خریده‌اید که عبارت “3X اپتیکال زوم” روی بدنه و جعبه آن نوشته شده است تا به شما نشان دهد، از حالت کمترین (واید) تا بیشترین بزرگ‌نمایی (زوم)، 3 برابر افزایش اندازه سوژه در کادر تصویر را فراهم می‌کند. جالب‌تر اینکه، ممکن است دوربین دیگری با 5X اپتیکال زوم داشته باشیم؛ اما تصویر نهایی، به اندازه دوربینی که 3X زوم اپتیکال دارد، بزرگ‌نمایی نداشته باشد. پس مقدار عددی که روی دوربین یا بدنه با X نشان داده می‌شود، معمولا جنبه تبلیغاتی و عوام فریبانه دارد.

آنچه منجر به زوم اپتیکال یا بزرگ‌نمایی تصویر می‌شود، عدد فاصله کانونی برحسب میلی‌متر است. به بیان ساده، وقتی لنزی با عدد فاصله کانونی بالاتر داشته باشیم، تصویر بزرگ‌‌تری از سوژه برای ما فراهم خواهد شد. مثلا لنزهای 16mm و 35mm و 50mm و 85mm و 100mm به ترتیب دارای قابلیت بیشتر در بزرگ‌نمایی سوژه در تصویر هستند. حالا اگر لنزی را در نظر بگیریم که فاصله کانونی متغییر، مثل 18 تا 135 میلی‌متر (18-135mm) داشته باشد، قابلیت زوم 7/5  برابر خواهیم داشت؛ چراکه حاصل تقسیم اعداد 135 و 18، برابر با7/5  است.

 

canon zoom lenz 200-400mm

از سویی دیگر، اگر لنزی با فاصله کانونی 200 تا 400 میلی‌متر را بررسی کنیم، در ظاهر بزرگ‌نمایی 2 برابر خواهیم داشت اما حتی در حالت واید (200 میلی‌متر) بسیار بیشتر از لنز دیگری که فاصله کانونی 135 میلی‌متر دارد، بزرگ‌نمایی سوژه یا اصطلاحا قابلیت زوم فراهم خواهد شد. پس برای درک درست از میزان بزرگ‌نمایی تصویر، باید به اعداد فاصله کانونی (نوشته شده روی لنزها برحسب میلی‌متر) توجه کنیم. همچنین، لنزهای با فاصله کانونی ثابت که نمی‌توان بزرگ‌نمایی آن‌ها را تغییر داد، برحسب عدد فاصله کانونی (50 یا 100 یا 400 میلی‌متر) بزرگ‌نمایی متفاوت دارند.

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال و هیبرید

مبلغ پرداختی برای خرید لنزهای حرفه‌ای که فاصله کانونی بالا دارند، به هزاران دلار می‌رسد. این موضوع، ثابت می‌کند که هنوز فناوری زوم دیجیتال به اندازه بزرگ‌نمایی اپتیکال حاصل از فاصله کانونی، کیفیت مطلوب فراهم نمی‌کند. زوم اپتیکال و زوم دیجیتال، از نظر عملکرد و فناوری، کاملا متفاوت هستند؛ تاحدی که با عناوینی مثل زوم واقعی و زوم غیرواقعی (Fake zoom) نام‌برده می‌شوند.

زوم دیجیتال، به بزرگ‌ شدن سوژه در کادر دوربین، بدون استفاده از جابه‌جایی عدسی‌های لنز یا دیگر قطعات مکانیکی گفته می‌شود. این فرایند، به کمک نرم‌افزار انجام می‌شود و معمولا، حالتی شبیه به کراپ (برش تصویر) دارد. به بیان بهتر، بخش مرکزی عکس، بریده می‌شود و بعد به اندازه رزولوشن اصلی، افزایش اندازه پیدا می‌کند. هرچقدر که برنامه‌نویسی نرم‌افزاری و پردازنده اصلی دوربین قوی‌تر باشند، طبیعتا کیفیت خروجی تصویر با زوم دیجیتال نیز بهبود خواهد یافت.

نسل‌های ابتدایی دوربین‌های دیجیتال، نتیجه بسیار ناخوشایندی از زوم دیجیتالی تولید می‌کردند. این مدل‌ها، قبل از فشردن دکمه شاتر توسط عکاس، تصویر نقش‌بسته روی حسگر را بزرگ می‌کردند و بعد، تصویر خروجی را به کارت حافظه می‌فرستادند. به همین دلیل، کیفیت عکس به شدت افت می‌کرد. نسل‌های جدید دوربین‌های دیجیتال که حافظه رم بالاتر و پردازنده قوی‌تر دارند، ابتدا عکس بدون زوم دیجیتال گرفته می‌شود و پس از طی کردن فرایند برش و بهبود کیفیت نرم‌افزاری، وارد کارت حافظه خواهد شد. این فناوری، اصطلاحا زوم هیبرید نامیده می‌شود؛ چراکه از بیشترین زوم اپتیکال ممکن و توانایی‌های نرم‌افزاری، همزمان استفاده می‌کند.

 

 

مقایسه سنسور کراپ و فول فریم

از مراحل بالا می‌توان نتیجه گرفت، یک عکاس حرفه‌ای برای ثبت تصویر با بزرگ‌نمایی بیشتر و بدون استفاده از زوم دیجیتال، بهتر است عکس را با نهایت امکانات اپتیکال (بیشترین زوم لنز) ثبت کند و بعد با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ، اقدام به برش‌کاری (کراپ) نماید.

دیگر نکته مثبت در تکنیک کراپ به جای زوم دیجیتال، کاهش اثرات ناشی از لرزش دوربین است. در مدل‌های قدیمی و نسخه‌های آماتور امروزی، زوم دیجیتال باعث افزایش تاثیرپذیری دوربین نسبت به کوچک‌ترین لرزش‌ها می‌شود. در چنین شرایطی، عکاسان حرفه‌ای تر سعی می‌کنند حتما از سه‌پایه و تایمر برای عکاسی استفاده کنند تا کاهش کیفیت ناشی از لرزش‌ها را رفع کنند. این تکنیک‌ها، خصوصا زمانی که دوربین با حسگری دارای رزولوشن بالا (بیش از 20 مگاپیسکل) همراه شود، نتیجه‌ای بسیار بهتر از زوم دیجیتال خواهد داشت؛ چراکه تصویر برش‌خورده، در نهایت وقتی به نصف یا یک‌سوم عکس اصلی تقسیم شود، باز هم رزولوشن مناسب برای چاپ در اندازه کوچک یا اشتراک‌گذاری در اینترنت را خواهد داشت.

Leave your thought here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0